Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς. ερμηνεία του 15ου Κανόνος από το νέο βιβλίο του, που μόλις κυκλοφόρησε.

Θά ναφερθομε ν συνεχεί δεικνύοντας τήν Παράδοσι τς κκλησίας διά τήν σχέσι τν ρθοδόξων μέ τούς αρετικούς, ο ποοι δέν χουν καταδικασθ πό Σύνοδο, στόν γ. ωάννη τόν Χρυσόστομο. Παρ’ τι Χρυσορρήμων γιος ζησε σέ περίοδο πού εχαν ερηνεύσει τά πράγματα πό τούς ρειανούς καί Πνευματομάχους, διδασκαλία του εναι δια σχετικά μέ τήν πικοινωνία τν ρθοδόξων μέ τούς αρετικούς πρό συνοδικς κρίσεώς των. Στήν ρμηνεία λοιπόν το ρητο «πείθεσθε τος γουμένοις μν καί πείκετε...» (βρ. 13,17) γιος ναφέρει: «κακόν μέν ναρχία πανταχο, καί πολλν πθεσις συμφορν, καί ρχή ταξας καί συγχσεως · μλιστα δέ ν κκλησίᾳ τοσοτον πισφαλεστρα στίν, σον καί τό τς ρχς μεζον καί ψηλτερον... κρεττον γάρ πό μηδενός γεσθαι πό κακο γεσθαι. μέν γάρ πολλκις μέν σθη, πολλκις δέ κινδνευσεν · οτος δέ πντως κινδυνεσει, ες βραθρα γμενος. Πς ον Παλς φησι · Πεθεσθε τος γουμνοις μν, καί πεκετε; νωτρω επών, ν ναθεωροντες τήν κβασιν τς ναστροφς μιμεσθε τήν πστιν, ττε επε, Πεθεσθε τος γουμνοις μν, καί πεκετε. Τ ον, φησίν, ταν πονηρός , καί μή πειθμεθα; Πονηρός, πς λγεις; ε μέν πστεως νεκεν,φεγε ατόν καί παρατησαι, μή μνον ν νθρωπος , λλά κν γγελος ξ ορανο κατιν · ε δέ βου νεκεν, μή περιεργζου. Καί τοτο οκ οκοθεν λγω τό πδειγμα, λλ’ πό τς θεας Γραφς...» (ΕΠΕ 25, 370 · P.G. 63, 231). Πολύ ραα δ γιος ξεκαθαρίζει τά πράγματα, ναφέροντας καί θαυμάσια παραδείγματα. διδασκαλία του συνοψίζεται ες τι «ε μέν πίστεως νεκεν (άν δηλαδή προεστώς χει αρετική πίστι) φεγε ατόν καί παραίτησαι, μή μόνον ν νθρωπος , λλά κν γγελος ξ ορανο κατιών · ε δέ βίου νεκεν μή περιεργάζου». δ θαυμάζομε τήν πόλυτον ταύτησι το γίου μέ τήν γ. Γραφή καί τήν Παράδοσι τς κκλησίας. Δηλαδή διά τά θέματα τς πίστεως δέν περιμένομε ποφάσεις Συνόδων, λλ’ πομακρυνόμεθα πάραυτα, φ’ σον βεβαιωθήκαμε τι προεστώς χει αρετικά φρονήματα. Δεδομένου δέ τι γιος πευθύνετο χι σέ κληρικούς καί μοναχούς, λλά στό ποίμνιό του, ξυπακούεται τι σφαλής δός διά τά θέματα τς πίστεως εναι μεσος κκλησιαστική πομάκρυνσις πό τόν αρετικό προεσττα καί χι ναμονή συνοδικς ποφάσεως. Διά νά γίνη ατό πλέον κατανοητό θά ναφέρωμε να λλο χωρίο πό τήν διδασκαλία το γίου, ες τό ποο γιος προτρέπει πακοή στούς προεσττες, ταν ατοί σφάλλουν, χι σέ θέματα πίστεως, λλά σέ λλα προσωπικά καί καθημερινά πράγματα. Λέγει λοιπόν γιος ρμηνεύοντας τήν β΄ πρός Τιμόθεον πιστολή το π. Παύλου καί ξηγντας, πς Θεός νεργε καί γιάζει τά μυστήρια τά ποα τελονται πό ναξίους ερες. «Τ ον; φησ · πντας Θεός χειροτονε, καί τούς ναξους; Πντας μέν Θεός ο χειροτονε, διά πντων δέ ατός νεργε, ε καί ατοί εεν νξιοι, διά τό σωθναι τόν λαν... πεί ε μλλοιμεν τούς βους ρευνν τν ρχντων, ατοί μλλομεν εναι χειροτονηταί τν διδασκλων, καί τά νω κτω γνεται, νω ο πδες, καί κτω κεφαλ.... καστος τά αυτο μεριμντω. Ε μέν γάρ δγμα χει διεστραμμνον, κν γγελος , μή πεθου · ε δέ ρθά διδσκει, μή τ βίῳ πρσεχε, λλά τος ρμασιν. χεις Παλον καί δι’ ργων καί διά λγων ρυθμζοντ σε πρός τό δον. λλ’ ο δδωσι πνησι, φησίν, οδέ καλς διοικε. Πθεν σοι τοτο δλον; Πρίν μθς, μή μμψ, φοβθητι τάς εθνας. Πολλά πό πονοας κρνεται... Ε δέ κατμαθες καί ξτασας καί εδες, νμενε τόν κριτν · μή προαρπσς το Χριστο τήν τξιν · κενου τατ στιν ξετζειν, ο σο · σύ δολος ε σχατος, ο δεσπτης · σύ πρβατον ε · μή τονυν περιεργζου τόν ποιμνα, να μή καί φ’ ος κενου κατηγορες, εθνας δς» (ΕΠΕ 23, 492-494). δ μέ σαφήνεια γιος ξηγε τι μόνο διά τά θέματα τς πίστεως λέγχομε τόν προεσττα, ν λα τά λλα τά φήνομε στήν κρίσι το Θεο.

Συνεχίζεται.

Δεν υπάρχουν σχόλια: