Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς. ερμηνεία του 15ου Κανόνος από το νέο βιβλίο του, που μόλις κυκλοφόρησε.

β΄. Μέγας θανάσιος

Θά ναφερθομε ν συνεχεί στόν πρόμαχο τς ρθοδοξίας τόν Μ. θανάσιο, ποος το σύγχρονος το Μ. Βασιλείου καί σύμφωνος πολύτως μέ τήν περί
αρετικν ποιμένων Παράδοσι τς κκλησίας καί την ποτείχισι πό ατούς. Λέγει λοιπόν γιος: «Βαδίζοντες δ τν πλαν κα ζωηφρον δν, φθαλμν μν κκψωμεν σκανδαλζοντα · μ τν ασθητν, λλ τν νοητν · οον ἐάν πσκοπος πρεσβτερος ο ντες φθαλμο τς κκλησας, κακς ναστρφωνται κα σκανδαλζωσι τν λαν, χρ ατος κβλλεσθαι. Συμφρον γρ νευ ατν συναθροζεσθαι ες εκτριον οκον, μετ’ ατος μβληθναι, ς μετ ννα κα Καϊφα ες τν γενναν το πυρς. μοως κα χερ δικονος, ἐάν νξιν τι πρττ, χωριζσθω το θυσιαστηρου» (P.G. 35, 33 · ΒΕΠΕΣ 33, 199).
δ γιος διδάσκοντας τούς ρθοδόξους παραγγέλλει νά κδιώκουν τούς πισκόπους καί κληρικούς πλς άν «κακς ναστρέφωνται καί σκανδαλίζουσι τόν λαόν». ν τώρα σκεφθομε τι τά θέματα τς πίστεως εναι πολύ νώτερα πό ναν πλό σκανδαλισμό, πολογίζουμε και τήν θέσι το γίου δι’ ατά. Καί λα ατά βεβαίως πιτάσσει νά τά πράττουν ο ρθόδοξοι χωρίς πόφασι Συνόδου.
Ες γκύκλιον πίσης πιστολή του γιος, λέγει, περιγράφοντας τήν στάσι τν ρθοδόξων: «Δι τατης τονυν τς βας γεμν ρπασε τς κκλησας κα ρπσας Γρηγορίῳ κα τος ρειομανταις παρδωκε. Κα ο μν κκρυκτοι παρ’ μν δι τν σβειαν γενμενοι γκαυχνται τ ρπαγ τν κκλησιν, δ το θεο λας κα ο
κληρικο τς Καθολικς κκλησας βιζονται κοινωνεν τ σεβείᾳ τν αρετικν ρειανν μ εσρχεσθαι ες τς κκλησας... Τν γρ λειτουργν τς κκλησας
διωκομνων ο λαο καταγινσκοντες τς σεβεας τν αρετικν ρειανν αρονται μλλον οτω νοσεν κα κινδυνεειν χερα τν ρειανν λθεν π τν κεφαλν
ατν» (ΕΠΕ 9, 204-206). Φαίνεται πό τήν περιγραφή το γίου τι ο ρθόδοξοι, πέρα πό τήν διδασκαλία τν Πατέρων, εχαν μέσα τους ς χάρισμα τήν διαφύλαξι τς
ρθοδόξου πίστεως καί διά τοτο δέν δέχοντο, ντί πάσης θυσίας, οτε στούς ναούς νά εσέλθουν τν αρετικν, οτε νά δεχθον πό τούς ερες των καμμία ελογία.
κφρασις το γίου «Καί ο μέν κκήρυκτοι παρ’ μν διά τήν σέβεια γενόμενοι» σημαίνει τι ο συγκεκριμένοι αρετικοί εχαν ποκηρυχθ χι πό κάποια Σύνοδο, λλά πό τούς ρθοδόξους ξ ατίας τς σεβείας των, δηλαδή τς αρέσεως. Τό «κκήρυκτοι» σημαίνει πίσης τι ο ρθόδοξοι δέν εχαν μέ ατούς καμμία κκλησιαστική πικοινωνία σέ πόλυτο πίπεδο, πως γιος τό ξηγε κατωτέρω. Καί λα ατά βεβαίως χωρίς πόφασι Συνόδου διά τούς προκειμένους αρετικούς. Ο πίσκοποι ατοί εχαν προφανς νόμιμη καί κανονική ποστολική διαδοχή, λλά εχαν κπέσει το ξιώματος λόγ τς αρέσεως.

Δεν υπάρχουν σχόλια: