Ιερομόναχος Ευθύμιος Τρικαμηνάς. ερμηνεία του 15ου Κανόνος από το νέο βιβλίο του, που μόλις κυκλοφόρησε.

«Τότε πιφάνιος πατρίκιος επε ·
ΕΠΙΦ. Τοτό σοι δηλο δι’ μν βασιλεύς, λέγων · πειδή πσα Δύσις καί ο ν τ νατολ διαστρέφοντες ες σέ θεωροσι, καί παντες διά σέ στασιάζουσι, μή θέλοντες συμβιβασθναι μν διά τήν πίστιν, κατανύξοι σε Θεός κοινωνσαι μν πί τ παρ’ μν κτεθέντι Τύπ, καί ξερχόμεθα μες δι’ αυτν ες τήν Χαλκν, καί σπαζόμεθά σε καί ποτιθέμεθα μν τήν χερα μν, καί μετά πάσης τιμς καί δόξης εσάγομεν μς ες τήν μεγάλην κκλησίαν, καί μεθ’ αυτν στμεν ν κατά συνήθειαν ο βασιλες στανται, καί ποιομεν μα τήν σύναξιν, καί κοινωνομεν μα τν χράντων καί ζωοποιν μυστηρίων το ζωοποιο σώματος καί αματος το Χριστο, καί νακηρύττομέν σε Πατέρα μν, καί γίνεται χαρά ο μόνον τ φιλοχρίστ καί βασιλίδι μν πόλει, λλά καί πάσ τ οκουμέν. Οδαμεν γάρ σφαλς,τι σο κοινωνοντος τ γί τν νταθα θρόν, πάντες νονται μν ο διά σέ καί τήν σήν διδασκαλίαν ποσχίσαντες τς κοινωνίας μν» (Φιλοκ. ΕΠΕ 15Γ, 52).
δ ο πεσταλμένοι κληρικοί καί ρχοντες πόσχονται δόξες καί τιμές στόν σιο άν πικοινωνήση κκλησιαστικά μέ βάσι τόν κτεθέντα «Τύπο». Το ναφέρουν τι θά ξέλθουν ν πομπ ες τήν μεγάλη κκλησία (τήν γ. Σοφία), θά τόν βάλουν νά σταθ κε που στέκονται ο βασιλες, θά τόν νακηρύξουν πατέρα των κλπ. Χαρακτηριστικό εναι τό σημεο πού ναφέρει Πατρίκιος πιφάνιος τι: «Οδαμεν γάρ σφαλς, τι σο κοινωνοντος τ γί τν νταθα θρόν, πάντες νονται μν ο διά σέ καί τήν σήν διδασκαλίαν ποσχίσαντες τς κοινωνίας μν». Ατή εναι κριβς διαχρονική μέθοδος ξαπατήσεως καί ποταγς τν ρθοδόξων κ μέρους τν αρετικν. Δηλαδή μέ οονδήποτε τρόπο νά ποτάξουν τούς ρχηγούς καί πρωτοστάτας τς μολογίας, στε μή παρχόντων ατν, νά ποταχθον καί ο πόλοιποι ντιδρντες καί νησυχοντες. Σέ λα ατά μέγας Μάξιμος μεταξύ τν λλων πεκρίθη: «ντως πσα δύναμις τν ορανν τοτο ο πείθει με ποισαι. Τί γάρ πολογήσομαι, ο λέγω τ Θε, λλά τ μ συνειδότι, τι διά δόξαν νθρώπων, τ κατ’ ατήν λόγ μηδεμίαν χουσαν παρξιν, τήν σώζουσαν τούς στέργοντας ατήν πίστιν ξωμοσάμην;» (ΕΠΕ 15Γ, 54).

Δέν ποδέχεται, ναφέρει, τήν πρότασί του περί κκλησιαστικς κοινωνίας καί δέν πείθεται πρός τοτο, στω καί ν λη δύναμις τν ορανν συνεργήση. πολογία του, προσθέτει, δέν χει νά κάνη μόνο μέ τόν Θεό, λλά καί μέ τήν συνείδησί του, τή στιγμή πού διά δόξα νθρώπινη παρνήθηκε τήν «σώζουσα πίστι». Τά πόμενα ατς τς μολογιακς παντήσεως δύναται εκολα οοσδήποτε νά κατανοήση.

«Καί πί τ λόγ τούτ ναστάντες, θυμο στρατηγήσαντος πσιν ατος, τιλμος καί θισμος καί σφαιρισμος παρέλυσαν ατόν, πό κεφαλς ως νύχων κατακλύσαντες ατόν πτύσμασιν, νπερ, μέχρις ν πλύνθησαν περ βέβλητο μάτια, διεπνέετο βρόμος» (ΕΠΕ 15Γ, 54).

Τόν κτύπησαν λοιπόν μέχρι πού παρέλυσε καί τόν κατέπτυσαν καί πέδειξαν μέ ατόν τόν τρόπο τι τιμή, πού το πέσχοντο πρίν, το πίπλαστος καί εχε συγκεκριμένο σκοπό. Κατ’ ατόν τόν τρόπο νεργον πάντοτε ο αρετικοί.

Δεν υπάρχουν σχόλια: