Άγιος Ιουστίνος (Πόποβιτς) : Άνθρωπος και Θεάνθρωπος.


ΚΕΦΑΛΑΙΑ  ΕΚΚΛΗΣΙΟΛΟΓΙΚΑ

1.  Τι είναι χ ά ρ ι ς; --Χάρις είναι αι θείαι εκείναι ενέργειαι τας οποίας η Παναγία Τριάς παρέχει εις την Εκκλησίαν δια την σωτηρίαν των ανθρώπων από την αμαρτίαν, τον θάνατον και τον διάβολον και δια την αιωνίαν των ζωήν εν τω Τρισυποστάτω Θεώ.
2. Το μ α ρ τ ύ ρ ι ο ν  τ ο υ  Χ ρ ι σ τ ο ύ  ε β ε β α ι ώ θ η  εν  υ μ ί ν. Περί ποίου τ ο  
μ α ρ τ ύ ρ ι ο ν  (=η μαρτυρία);  Περί του Θεού ως Τριάδος, περί του Θεανθρώπου ως Σωτήρος, περί του ανθρώπου ως θεοειδούς όντος, περί της Εκκλησίας ως θεανθρωπίνου σώματος, περί της σωτηρίας ως θεανθρωποποιήσεως, περί παντός κτίσματος ως χριστοεσφραγισμένου δημιουργήματος.
3. Η κ ο ι ν ω ν ί α  ημών μετά του Σωτήρος Χριστού—συνιστά την σωτηρίαν, κοινωνία μετ΄ Αυτού, ως Αγιάζοντος, είναι ο αγιασμός, κοινωνία μετ΄ Αυτού, ως Θεού, είναι η θέωσις, κοινωνία μετ΄ Αυτού, ως Αθανάτου, είναι η αθανασία, κοινωνία μετ΄ Αυτού, ως Αναστάντος, είναι η ανάστασις, κοινωνία μετ΄ Αυτού, ως Αναληφθέντος, είναι η ανάληψις και η εκ δεξιών του Θεού Πατρός καθέδρα.
4. Π α ρ α κ α λ ώ  υ μ ά ς… ί ν α  λ έ γ η τ ε  τ ο  α υ τ ό  π ά ν τ ε ς. Οι χριστιανοί δύνανται να λέγουν το αυτό πάντες, όταν έχουν τα ίδια αισθήματα, τας ιδίας σκέψεις, τα ίδια βιώματα. Τούτο δε επιτυγχάνουν όταν ενώσουν την ψυχήν των με την καθολικήν ψυχήν της Εκκλησίας, την καρδίαν των με την καθολικήν καρδίαν της Εκκλησίας (πρβλ. Πράξ. 4, 32), τον νουν των με τον καθολικόν νουν της Εκκλησίας και την σκέψιν των με την καθολικήν σκέψιν της Εκκλησίας. Τότε και σκέπτονται και αισθάνονται και «λέγουσι» δια της καθολικής ψυχής της Εκκλησίας, της καθολικής καρδίας της και της καθολικής σκέψεώς της.

Συνεχίζεται.  

Δεν υπάρχουν σχόλια: