Η ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΚΑΙ Ο ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΣΜΟΣ του Αγίου Ιουστίνου (Πόποβιτς)


Η  Εκκλησία ο πλέον περίπλοκος οργανισμός.

Ο οργανισμός της Εκκλησίας είναι κατά πάντα ο πλέον περίπλοκος οργανισμός τον οποίον γνωρίζει ο ανθρώπινος νους. Διατί; Διότι είναι ο μοναδικός θεανθρώπινος οργανισμός, εις τον οποίον όλα τα θεία και τα ανθρώπινα μυστήρια και όλαι αι θείαι και ανθρώπιναι δυνάμεις αποτελούν εν σώμα. Μόνον ο πάνσοφος και παντοδύναμος Θεάνθρωπος Κύριος Ιησούς ημπορούσε όλα αυτά να τα ενώση και να τα συναρμολογήση εις εν σώμα, το Ιδικόν Του σώμα, του οποίου Αυτός είναι η αιωνία Κεφαλή. Την όλην ζωήν μέσα εις αυτό το θαυμαστόν και θαυματουργόν Σώμα την οδηγεί και την καθοδηγεί Αυτός, ο θαυμαστός και θαυματουργός Θεός και άνθρωπος. Κάθε μέρος αυτού του σώματος ζη με όλον το σώμα, αλλά και όλον το σώμα ζη μέσα εις κάθε μέρος Του. Όλοι ζουν εις έκαστον και δι΄ εκάστου, αλλ΄ και έκαστος ζη δι΄ όλων και μέσα εις όλους. Κάθε μέρος αυξάνει δια της κοινής αυξήσεως του σώματος, αλλά και όλον το σώμα αυξάνει δια της αυξήσεως εκάστου μέρους. Όλα αυτά τα πολυάριθμα μέρη της Εκκλησίας, όλα αυτά τα όργανα, όλα αυτά τα μέλη, όλας αυτάς τας αισθήσεις και τα κύτταρα ενώνει εις εν αείζωον και θεανθρώπινον σώμα Αυτός ο Κύριος Ιησούς Χριστός, προσαρμόζων το έργον εκάστου μέρους με ολόκληρον την καθολικήν ζωήν του σώματος. Κάθε μέρος εργάζεται «εν μέτρω» των δυνάμεών του, η δε δύναμις εκάστου μέλους της Εκκλησίας αποτελείται από τας ευαγγελικάς αρετάς. Το ευαγγελικόν έργον, πάλιν, εκάστου μέλους της Εκκλησίας, μολονότι είναι ιδιάζον και προσωπικόν, είναι ταυτοχρόνως πάντοτε πολυπλεύρως καθολικόν και κοινόν. Διότι βαπτίζεται εις ολόκληρον το κοινόν έργον όλου του Σώματος. Και ενώ ο άνθρωπος μεταμορφούται δια του ευαγγελικού έργου του, αυξάνων εν Χριστώ, ο Κύριος Ιησούς το έργον και την εργασίαν του αυτήν μεταβάλλει εις κοινήν, θεανθρωπίνην καθολικήν ενέργειαν και ούτω ποιεί «την αύξησιν του σώματος… εις οικοδομήν εαυτού εν αγάπη» (Εφ. 4, 16). 

Δεν υπάρχουν σχόλια: